Tuesday 7 June 2011

nyanyuk seorang bekas perdana menteri

Salam.

Sebagai anak jati Kelantan (dilahirkan, dibesarkan, mendapat pendidikan dan hirup udara masyarakat miskin kampung yg hanya menjadikan pokok getah sebagai sumber hidup), tentulah ambo memilih untuk bercakap mengenai negeri kebanggaan ambo ini.

Tetapi tidak la pulak secara khusus ambo nak bercakap mengenai negeri ambo ini, tetapi terbias ke arah lain, iaitu soal bekas perdana menteri, tun mahathir yg tidak pernah mengendurkan suaranya mengecam PAS, atau tokguru kesayangan ambo, Nik Aziz atau sesiapa juga yg berada di bawah payung pakatan.

Mudah sahaja bahasa yg ambo nak tujukan kepada tun itu, iaitu darjah kenyanyukan sudah berada di tahap tidak boleh dikawal sama sekali. Bermakna kalau barah, ia sudah tahap kronik dan tidak ada ubat lagi melainkan kematian.

Begitulah tun yg disanjung tinggi oleh pencacai songkok tinggi dan utusan meloya itu.

Kali ini tun yg sudah berada di tahap gaban itu komen lagi, mengenai kununnya yg menang dan bergembira sakan dalam pemilihan PAS tempoh hari ialah Karpal Singh. Kununnya Karpal melompat kegembiraan kerana hasrat PAS untuk melihat kemunculan negara Islam dan undang2 hudud di negara ini terbantut apabila golongan ulama dikatakan kalah dlm pemilihan baru2 ni.

Sebab itu tun dikatakan nyanyuk. Tun lupa bahawa dialah manusia yg bertanggungjawab 100% terhadap terbantutnya usaha kerajaan Kelantan ingin membawa hukum hudud itu menjadi teras pentadbiran kerajaan Kelantan dulu. Tun yg nyanyuk ini juga lupa bahawa dialah manusia yg menjadi juara menakut-nakutkan rakyat Malaysia dgn ayat sinisnya bahawa akan ramailah manusia kudung tangan dan jari apabila hudud dilaksanakan di Kelantan itu.

Dan Kelantan, negeri yg berjaya kekal diperintah dgn jayanya oleh tokguru selama 20 tahun ini akhirnya perlahan-lahan lahir sebagai sebuah negeri yg mampu bersaing dgn negeri lain, membiayai infrastrukturnya sendiri dgn semakin baik dan sempurna, menaiktaraf perkhidmatan dan hari ini, sesiapa yg berkunjung ke Kelantan semasa cuti sekolah akan mengeluh kerana kebanyakan jalanraya sudah sesak dgn kebanjiran kenderaan yg datang ke Kelantan semata2 untuk melihat kehebatan sosiobudaya negeri ini.

Dan tun yg nyanyuk itu masih juga tak sedar2 lagi. Semakin hari semakin nyanyuk. Semakin usianya bertambah, nyanyuknya juga bertambah. Hairan, tun yg beberapa kali dimasukkan ke IJn itu rupa2nya masih tak insaf, bahawa dia sudah berada di ambang kematian, dan umurnya itu sebenarnya merupakan satu bonus yg jarang dinikmati oleh orang lain. Benar, usia bukanlah pengukur dan di zaman ini, sesiapa jua tanpa mengira tua muda boleh mati apabila dijemput olehNya. Tetapi tun seharusnya lebih mengerti bahawa dia seharusnya memanfaatkan usianya itu untuk tujuan kebajikan, berada di masjid, menadah tangan memohon keampunan di atas kesilapan2 yg dilakukan semasa dia mengepalai pemerintahan suatu ketika dulu.

Tetapi ia tidak berlaku pada tun ini. Tun ini hanya tahu memperbodohkan manusia, mengencam tokguru, PAS serta pakatan. Busuk hatinya terhadap manusia yg ingin menegakkan Islam terlalu tinggi. Seboleh2nya tun ingin melihat bahawa manusia2 yg berjuang untuk Islam ini akan mati sembrono, dikategorikan sebagai penjenayah dan dilabelkan sebagai ahli neraka.

Subhanallah. Allah itu Maha Tahu. Dia sahaja yg tahu apa perancanganNya. Semoga benarlah doaku supaya tun ini diberikan umur yg panjang dan sempat melihat dgn mata kepala dia sendiri saat kejatuhan umNO, parti  yg dipenuhi oleh penyangak, perompak hasil negara dan penipu.

No comments:

Post a Comment